تازه های خبر

جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی

مجلس شورای اسلامی مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه ها و قومیت ها و سلایق و عقاید و عصاره و خانه ملت است و مرکز آرای مردم و اراده مردم است. مجلس مظهر حکومت مردمی (مردم سالاری دینی) و اداره کننده حقیقی کشور است و جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می کند و همچنین مظهر خواسته های مردم در زمینه سیاست های گوناگون چه داخلی و چه خارجی است.

مجلس امید و معتمد مردم و پشتیبان دولت است و راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است. در زمان های بعد از مشروطیت، در کشور ما حرف هایی مثل مجلس، قانون و انتخابات زیاد زده می شد ولی میان حقیقت و آنچه که اتفاق می افتاد و واقعیت امر، فاصله زیادی وجود داشت. مردم ایران اسلامی در واقع از دوران مشروطیت تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حضور خود را در اداره کشور به شکل قانون گذاری تجربه نکردند ولی یک دوره دو ساله در اوایل کار مجلس شورای ملی (دوره دوم و سوم) با مناقشات و خدشه هایی همراه بودند و آنچه بود حرف و بر روی کاغذ بود.

حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی را در «رأس امور» می داند و این یعنی اوج اعتقاد به مردم سالاری. نظر به اهمیت مجلس در ساختار نظام های سیاسی کشورها، قوانین و شرایطی را برای نامزدهای حضور در مجلس وضع کرده اند و در کشورهایی که مردم سالاری را پذیرفته اند، این قوانین و شرایط به گونه ای است که به بیشتر افراد و گروه ها با انگیزه ها و تعلقات مختلف، اجازه می دهد در مجلس حضور یابند.

یکی از مهم ترین ویژگی های مجلس شورای اسلامی، اسلامی و ملی بودن آن است. به فرموده مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه ها، قومیت ها، سلایق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقی ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استان های دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانی، نمایندگان سلایق و عقاید سیاسی، نمایندگان اقلیت های دینی در کنار مسلمانان، همه با هم برای انجام وظایف قانونی خود همکاری و تلاش می کنند. این یکی از باشکوه ترین جلوه های اتحاد ملت ایران است. اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی و سربلندی و پیروزی نظام پرافتخار جمهوری اسلامی مجاهدت می کنند و همه یک هدف را می جویند.

بنابراین چنین مجلسی شکل نمی گیرد مگر در چارچوب قوانین و معیارهای تعیین شده و با مشارکت گسترده، فعال و یا انگیزه مردم آگاه و هوشیار این سرزمین که همواره در طول تاریخ انقلاب این هوشیاری خود را به اثبات رسانده اند و واقف اند که دفع هر گزند و تهدید و رسیدن به قله های پیشرفت، رفاه و سربلندی، مستلزم حضور فعال و آگاهانه آن ها در تعیین سرنوشت خویش خواهد بود.